با گسترش جمعیت در شهرهای بزرگ و بیشتر شدن ساختمان های با واحد زیاد، ما شاهد این هستیم که استفاده و “خرید آرام بند نیز با استقبال بالایی مواجه شده است. با گسترش مشتریان جک آرام بند، ممکن است برای خریداران و علاقمندان به یراق آلات این سوال پیش بیاید که انواع آرام بند کدامند ؟ برای انتخاب و خرید جک آرام بند چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟ برندهای آرام بند کدامند و بهترین برندها چه برندهایی هستند ؟ و سوالاتی از این دست که در ادامهٔ این مطلب و همچنین به صورت ویدیویی به این موارد خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

انواع آرام بند

آرام بندها انواع مختلفی دارند، از همین رو سعی کردیم تا با راهنمای خرید آرام بند انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید.

آرام بند ها طبق دو مقایس تقسیم بندی می شوند، مقایس اول “انواع آرام بند” از نظر طراحی ظاهری آن ها است، طبق این مقیاس آرام بند ها به دو دسته ی بازویی و ریلی تقسیم می شوند.

آرام بند ریلی

نوع دیگه ی آرام بند ها طبق این تقسیم بندی، آرام بند های ریلی هستند که به صورت تخت بر روی درب نصب می شوند و ظاهری زیباتر دارند اما به علت قیمت خیلی گرون تری که دارند توی بازار کمترند و کمتر استفاده می شوند.

آرام بند بازویی

توی آرام بند های بازویی، دو بازو با زاویه ی 90 درجه نسبت به درب از بدنه ی آرام بند بیرون زده اند و ما بیشتر این آرام بند ها را می بینیم. البته بر روی برخی آرام بند های بازویی، کاور مخصوص خودشان نصب می شه که بعضی ها از این کاور برای زیبایی بیشتر آرام بند پس از نصب استفاده می کنند.

تعداد مرحله در آرام بند چیست و این مرحله ها چگونه است ؟

تقسیم بندی بعدی آرام بندها طبق تعداد مرحله ای است که آرام بند درب را می بندد، طبق این تقسیم بندی، آرام بندها به دو دسته ی دو مرحله ای و سه مرحله ای یا دارای ضربه ی آخر تقسیم می شوند. آرام بند های دو مرحله ای توی دو مرحله درب را می بندند که مرحله ی دوم آنها با شدت ضربه ی بیشتری هستش تا درب بسته بشه، اما آرام بند های سه مرحله ای با توجه به ساختاری که دارند توی سه مرحله درب را می بندند. این نوع آرام بند ها چند سالیه که به بازار ایران آمده اند و از مزایای استفاده از آنها میشه به صدای کمتر درب در هنگام بسته شدن و عمر بیشتر درب به مرور زمان اشاره کرد.

این آرام بندها غالباً روی درب های برقی نصب می شوند گرچه امکان نصب این آرام بندها بر روی درب های دو مرحله ای هم هستش اما به دلیل قیمت بیشتر آنها نسبت به آرام بند های دو مرحله ای کمتر روی درب های برقی نصب می شوند.

نمره بندی آرام بند

بعد از دانستن انواع آرام بندها موضوع دیگه ای که باید بدونید تا انتخاب درستی را برای خرید آرام بند داشته باشیم، نمره بندی آنها است. آرام بندها بر اساس عرض و وزن درب نمره بندی می شوند و ما باید با توجه به مشخصات درب خودمون، آرام بند مناسب را انتخاب کنیم، چرا که اگر اشتباه انتخاب کنیم ممکن است درب به سختی باز بشه و یا یک آرام بند توان بستن درب را نداشته باشه.

البته با توجه به اینکه اکثر آرام بندها، درب های تا عرض 110 سانتی متر را پشتیبانی می کنند، موضوع اصلی توی بازار ما برای انتخاب، وزن درب می باشد. همچنین با توجه به اینکه آرام بندها فنرهای مولتی دارند و بازه ی وزنی را پشتیبانی می کنند به راحتی می توانیم با دانستن وزن درب خودمان و استفاده از جدول راهنما یا مشورت با فروشنده، آرام بند مناسب درب خودمان را انتخاب کنیم.

تنها نکته ای که باید حواسمان بهش باشه اینه که نمره بندی آرام بندهای ژاپنی ، یک نمره ضعیف تر از سایر آرام بندها است.

رگلاژ و نصب

همچنین این آرام بندها به دلیل انقباظ و انبساط فصل های زمستان و تابستان نیاز به رگلاژ جزیی دارند تا درب را به درستی ببندند، نصب آنها هم خیلی ساده است و راهنما و شابلون مخصوص نصب آرام بند درون بسته بندی محصول موجود است که با استفاده از آن به راحتی می توانید آرام بند را نصب کنید اما ما بهتون پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتونیم از گارانتی محصول استفاده کنیم و مشکلی توی گارانتی پیش نیاد حتماً از نصاب شرکت برای نصب آرام بندتان کمک بگیرید.

بهترین برندهای آرام بند کدام ها هستند ؟

در انتها توی بازار ما برندهای زیر را داریم که جزء با کیفیت ترین و بهترین های بازار هستند :

  • ویرو ایتالیا
  • گزه آلمان
  • بهسازان وریفت چین
  • تسا اسپانیا
  • و فاتلس و سارو تایوان

امیدواریم با بررسی هایی که انجام شد بتوانید انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. ممنون از اینکه ما را تا پایان این ویدیو و مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از آرام بند داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : یراق دات کام