یکی از سوالاتی مهمی که اکثراً خریداران آرام بند با آن درگیر هستند این است که آیا آرام بند خریداری شده تحمل وزن درب را دارد ؟ خب! از آنجایی که این سوال یکی از سوالات مهم دربارهٔ خرید آرام بند می باشد، ما در این مقاله قصد داریم به نمره بندی آرام بندها و آرام بندهای مناسب درب سنگین بپردازیم.

در آپارتمان یا واحد های اداری، شاهد انواع درب ها هستیم که این درب ها شامل : درب آهنی حیاط، درب راهرو یا لابی، درب ورودی آپارتمان، درب اتاق و….. می باشند. یکی از درب های مهم و پر کاربرد، درب آهنی حیاط یا پارکینگ می باشد که این درب ها سبک، نیمه سنگین و سنگین می باشند و لازم است هنگام خرید آرام بند برای اینگونه درب ها، به نمره بندی آنها دقت زیادی کنید.

اگر نمره بندی مناسب آرام بند و مناسب درب خود را انتخاب نکنید، جک آرام بند نمی تواند به درستی درب را ببندد و در ادامه باعث خرابی قفل حیاطی برقی که معمولاً روی اینگونه درب ها نصب می باشد می شود.

در ادامه به بررسی کلی آرام بند و آرام بند های مناسب درب سنگین خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

آرام بند چیست ؟

آرام بند یکی از اجزای اصلی درب های آهنی می باشد که وظیفه ی اصلی آرام بند ها بستن قطعی درب و آرام بستن درب می باشد که به طور خلاصه می توانیم بگوییم که مسئولیت اصلی آرام بند، آرام بستن قطعی درب می باشد.

همانطور که اشاره شد آرام بند ها در ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد که این ساختمان ها تردد بالایی دارند که همین مسئله اهمیت استفاده از آرام بند درب را بیشتر می کند چونکه باعث ایجاد آرامش و جلوگیری از خرابی درب و قفل برقی می شود.

آرام بند انواع مختلفی دارد که این آرام بند ها عبارتند از :

  • آرام بند بازویی
  • آرام بند ریلی
  • آرام بند پاشنه یا زیر سطحی
  • آرام بند توکار یا آرام بند مخفی
  • آرام بند لولایی

انتخاب آرام بند مناسب

دو موضوع برای انتخاب “آرامبند مناسب اهمیت دارد که اولی وزن درب و دومی عرض درب می باشد؛ همانطور که اشاره شد اکثرا درب ها عرض های استانداردی دارند که آرام بند ها با این موضوع مشکلی ندارند. موضوع اصلی دانستن وزن که آرام بند ها دارای نمره بندی های متنوع ( بازه ی وزنی ) هستند و برای انتخاب آرام بند درب سنگین یا سبک باید به آن دقت کنید.

برای انتخاب آرام بند شما باید حدود وزن درب خود را بدانید که این بازه های وزنی آرام بند به صورت زیر می باشد :

  • آرام بند نمره یک ( بازه ی تا 45 کیلوگرم )
  • آرام بند نمره دو ( بازه ی 45 تا 60 کیلوگرم )
  • آرام بند نمره سه ( بازه ی 60 تا 80 کیلوگرم )
  • آرام بند نمره چهار ( بازه ی 80 تا 100 کیلوگرم )، البته در بعضی مواقع تا 120 کیلوگرم نیز لحاظ می شود
  • آرام بند نمره پنج ( بازه ی 120 تا 140 کیلوگرم )

پس از آشنایی با نمره بندی آرامبند های مختلف لازم است بدانید که آرام بند نمره چهار و آرام بند نمره پنج جزء آرام بند درب سنگین محسوب می شوند.

نمره بندیی آرام بند

چگونه وزن درب را تخمین بزنیم ؟

حال ملاک هایی که برای تخمین وزن درب مهم هستند شامل موارد زیر می باشد :

  1. درب های آپارتمان چوبی به شرطی که ضد سرقت نباشند، حداکثر آرامبند مناسب برای آنها نمره 2 می باشد یعنی وزن آنها حداثر 60 کیلوگرم می باشد.
  2. برای درب های اتاق که جنس این درب ها معمولاً HDF می باشد، باید آرام بند نمره 1 را انتخاب کنید چرا که وزن آنها حداکثر تا 45 کیلوگرم می باشد.
  3. درب های ضد سرقت ورودی آپارتمان به علت دارا بودن آهن آلات مخصوص در حدود 80 کیلوگرم می باشند که برای خرید آرام بند مناسب این درب ها باید آرام بند نمره 3 را خریداری کنید.
  4. و اما مهم ترین درب ها، درب های حیاطی که همان درب های ورودی ساختمان ( نفر رو ) می باشند که باید آرام بند های نمره 3 ، نمره 4 و در بعضی مواقع نمره 5 را تهیه کنید. درب های معمولی ساختمان اکثراً از آرام بند نمره 3 استفاده می شود چونکه وزنشان تا حداکثر 80 کیلوگرم می باشد. ولی اگر درب شما سنگین تر می باشد باید از آرام بند نمره 4 یا نمره 5 استفاده کنید جزء آرام بند درب سنگین محسوب می شوند.

نکات نگهداری آرام بند درب

  • در فصل های تابستان و زمستان آرام بند ها احتیاج به رگلاژ دارند که باید این کار را توسط پیچ های تنظیم که در آرام بند تعبیه شده انجام دهید.
  • اگر درب شما دارای قفل حیاطی برقی می باشد بهتر است که از آرام بند سه مرحله یا همان سه زمانه استفاده کنید.
  • درب هایی که دارای آرام بند می باشند را هرگز باز نگه ندارید که این مسئله باعث فشار بسیار زیاد به پمپ آرام بند می شود.
  • اجازه دهید آرام بند خودش درب را ببندد و به آرام بند ها برای بستن درب کمک نکنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع آرام بند بویژه آرام بند درب سنگین دارید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع : یراق دات کام