برای خرید آرام بند در لازم است یکسری موارد را در نظر داشته باشید چراکه این موارد باعث جلوگیری از خرابی آرام بند یا سیستم قفل درب ها خواهد شد. دانستن نکات خرید و انتخاب مناسب از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری می کند.

مواردی که لازم است درباره ی جک آرام بند بدانید شامل : انتخاب مناسب آرام بند برای وزن و عرض درب، نمره بندی آرام بندها، مدل های مختلف جک آرام بند، نحوه نصب آرام بند، طریقه رگلاژ آرام بند، نکات نگهداری آرام بند و انتخاب برندهای معتبر می باشد که ما در این مقاله قصد داریم به این موارد پرداخته تا شما عزیزان انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید.

قبل از بررسی و پرداختن به موارد ذکر شده، ابتدا لازم است بدانید که آرام بند چیست و چه کاربردی دارد. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

آرام بند درب چیست ؟

جک آرام بند وسیله ای است که درب را به صورت کنترل شده و به صورت مرحله ای می بندد. این موضوع باعث جلوگیری از باز بودن درب، محکم بسته شدن درب که باعث خرابی درب می شود و همچنین جلوگیری از ایجاد صدای ناهنجار، به خاطر محکم بسته شدن درب خواهد شد.

یکی از اصلی ترین اجزای درب ها، جک آرام بند می باشد که این وسیله ها دو مسئولیت مهم را بر عهده دارند :

  • درب را به آرامی ببندند
  • درب را به طور قطعی ببندند

به عبارتی می توان گفت که وظیفه ی آرامبند، آرام بستن قطعی درب می باشد.

در محیط هایی که معمولاً تردد زیادی صورت می گیرد، آرام بند نصب و استفاده می شود. ما امروزه استفاده از آرام بند را در درب های ورودی ساختمان ها، مدارس، بیمارستان ها و سایر محیط هایی که رفت و آمد زیادی صورت می گیرد، میبینیم.

برای اینکه بدانید کدام یک از آرامبند ها مناسب درب شما می باشد لازم است وزن و عرض درب را بدانید که در ادامه به نحوه تشخیص آرام بند مناسب درب خواهیم پرداخت.

جک آرام بند

چگونه آرام بند مناسب وزن و عرض درب را انتخاب کنیم ؟

یکی از موضوعات مهم و اصلی در انتخاب جک آرام بند، دانستن وزن و عرض درب می باشد. معمولاً درب ها عرض مشخصی دارند و درب هایی که در داخل کشور استفاده می شود استاندارد های مشخصی دارند که این موضوع باعث شده از لحاظ عرض درب، موضوعی وجود نداشته باشد.

ولی وزن درب را برای انتخاب آرام بند حتماً باید بدانید چراکه اگر آرام بند مناسب وزن درب نباشد، این جک ها نمی توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و دچار خرابی درب یا فنر آرام بند می شود.

برای تخمین وزن درب، ملاک هایی وجود دارد که این موارد به صورت زیر می باشند :

  • درب های آپارتمان به شرطی که ضد سرقت نباشند، حداکثر آرام بند مناسب آنها آرام بند نمره ۲ می باشد که می توان گفت وزن تقریبی برای این نوع درب ها، حداکثر ۶۰ کیلوگرم است.
  • برای درب های اتاق که معمولاً از جنس HDF می باشند، حداکثر نمره فنر آرام بند باید نمره ۱ باشد چراکه وزن این درب ها معمولاً بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم می باشد.
  • درب های ضد سرقت ورودی آپارتمان به دلیل آهن آلات مخصوصی که درون این درب ها استفاده شده معولاً دارای وزن تقریبی ۸۰ کیلوگرم می باشند که آرامبند مناسب آنها، نمره ۳ می باشد.
  • مورد آخر درب های حیاطی یا همان درب های ورودی ساختمان می باشند که افراد به جک های مخصوص این درب ها، آرام بند درب آهنی یا آرام بند درب ورودی ساختمان می گویند. بسته به میزان آهن آلات، شیشه و موارد دیگری که در این درب ها بکار رفته است، وزن های مختلفی دارند. آرام بند های مناسب این درب ها نمره ۳ ، نمره ۴ و نمره ۵ می باشد. درب های معمول که مورد استفاده قرار می گیرند وزنی حدود ۸۰ کیلوگرم وزن دارند که آرام بند نمره ۳ مناسب آنها می باشد ولی اگر فکر می کنید که درب شما سنگین تر است، می توانید آرام بند نمره ۴ را تهیه کنید.

نمره بندی آرام بند ها به چه شکل است ؟

همانطور که اشاره شد، موضوع مهم تخمین وزن درب می باشد که آرام بند ها دارای بازه وزنی مشخصی می باشند که اصطلاحاً به آن نمره بندی می گویند. نمره بندی آرام بند درب به صورت زیر می باشد :

  • آرام بند نمره ۱ ( وزن درب تا ۴۵ کیلوگرم )
  • آرام بند نمره ۲ ( وزن درب از ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم )
  • آرام بند نمره ۳ ( وزن درب از ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم )
  • آرام بند نمره ۴ ( وزن درب از ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم ) البته در برخی مواقع تا ۱۲۰ کیلوگرم نیز استفاده می شود
  • آرام بند نمره ۵ ( وزن درب از ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم ) اصطلاحاً به این آرام بند ها، جک آرام بند درب آهنی سنگین یا “آرام بند سنگین” می گویند.

انواع آرام بند کدامند ؟

آرام بند بازویی :

آرام بند بازویی یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین جک های آرام بند می باشد که اکثراً از این مدل در درب ها استفاده می شود.

آرام بند بازویی مانند آرنج دست تعبیه شده است که دو بازو با زاویه ۹۰ درجه، نسبت به درب از بدنهٔ آرام بند بیرون زده اند. این بازو از یک طرف به قطعهٔ اصلی متصل است و از طرف دیگر به منبع مکانیکی یا مخزن هیدرولیکی دارای روغن آرام بند در متصل است که با نیرویی که مخزن به بازو وارد می کند، باعث بسته شدن درب می شود.

آرام بند بازویی خودشان دارای دو مدل می باشند که عبارتند از :

  1. آرام بند دو مرحله ای ( دو زمانه )
  2. آرام بند سه مرحله ای ( آرام بند سه سرعته یا سه مرحله ای  یا آرام بند دارای ضربه آخر )

در ادامه مطلب به بررسی هر یک از آرام بند های ۲ مرحله ای و آرام بند ۳ مرحله ای خواهیم پرداخت.

آرام بند ریلی :

آرام بند ریلی به صورت تخت بر روی درب نصب می شود و ظاهر زیباتری نسبت به بقیه آرام بندها دارد اما به علت قیمت بالایی که دارند، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

از آرام بند ریلی معمولاً در درب هایی استفاده می شود که فضای کافی برای نصب آرام بند بازویی وجود ندارد.

آرام بند پاشنه یا آرام بند زیر سطحی :

در مواقعی ممکن است که هیچ فضایی برای بازوی آرام بند و استفاده از آرام بند های روکار وجود نداشته باشد که بجای آنها می توان از آرام بند پاشنه یا آرام بند زیر سطحی استفاده کرد.

البته که کاربرد این آرامبندها برای درب هایی که از جنس شیشه هستند نیز مناسب است.

آرام بند توکار یا آرام بند مخفی :

آرام بند توکار یا آرام بند مخفی، فنری است که کاملاً مشابه لولا درب عمل می کند و دقیقاً در جای لولا نصب می شود و در برخی موارد، بالا یا پایین درب را خالی می کنند و آرام بند را داخل آن و یا در چهارچوب درب قرار می دهند. اهرم آرام بند در فضایی بین درب و چهارچوب حرکت می کند که باعث بسته شدن درب خواهد شد.

آرام بند دو مرحله ای ( دو زمانه ) :

آرام بند دو مرحله ای همان آرام بند های معمول است که درب ها را در دو مرحله می بندند؛ یعنی از زاویهٔ ۹۰ درجه که درب را کاملاً باز است، درب را تا زاویه ۲۰ تا ۳۰ درجه مانده که درب بسته شود می آورند و در انتها، باقی فاصله درب را با شدت بیشتری می کوبند که درب بسته شود.

آرام بند سه مرحله ای یا آرام بند سه سرعته :

به این آرام بند ها اصطلاحاً سه زمانه یا دارای ضربه آخر نیز می گویند. آرام بند ۳ مرحله ای شبیه به آرام بند ۲ مرحله ای عمل می کند ولی با این تفاوت که تا نزدیکی بسته شدن درب آمده و در حدود ۲ یا ۳ متر مانده که درب بسته شود، ضربه ی نهایی را می زند و درب را می بندد. به عبارتی تا فاصله ۲ یا ۳ متر مانده به بسته شدن، به آرامی درب بسته می شود.

در آخر لازم به توضیح است از آرام بند های سه مرحله ای و دارای ضربه آخر بیشتر در درب هایی که قفل حیاطی برقی دارند نصب می شود.

به دلیل اینکه زبانهٔ قفل حیاطی برقی از زبانهٔ دیگر قفل ها محکمتر و سفت تر است باید آرام بند ضربهٔ محکمتری وارد کند که این ضربه یا نیرو بتواند از پس قفل برقی بر بیاید و درب را ببندد. به همین جهت پیچ های رگلاژ باید به نحوی تنظیم شود که درب را از فاصلهٔ ۳۰ درجه مانده به بسته شدن، بکوبد.

آرام بند ضد حریق چیست ؟

برای توضیح “آرام بند ضد حریق“، اول لازم است بدانید که به چه درب هایی ضد حریق گفته می شود ؟ درب ضد حریق به درب هایی گفته می شود که با استاندارد های مشخصی تولید می شوند که داشتن این استاندارد ها باعث شده در برابر حرارت زیاد و آتش سوزی مقاومت باشند.

درب های ضد حریق دارای انواع یراق آلات می باشند که آنها یراق آلات درب ضد حریق می گویند.

آرام بند ضد حریق به درب های خروج اضطراری کمک می کند تا در مواقع ضروری مانند آتش سوزی، به راحتی باز شوند و برای جلوگیری از سرایت آتش سوزی به بخش های دیگر، به سرعت درب ها بسته شوند.

یکی از استاندارد های اصلی و مهم آرام بند ضد حریق، استاندارد UL می باشد که آرام بند های ضد حریق حتماً باید استاندارد UL را اخذ کرده باشند.

آرام بند ضد حریق

خصوصیات آرام بند ضد حریق :

قطعات و ساختار مقاوم در برابر حرارت زیاد : آرام بند ضد حریق باید از بهترین و با کیفیت ترین قطعات ساخته شده باشد تا در برابر حرارت زیاد مقاومت خوبی از خودش نشان دهد. اکثراً جنس آرام بندهای ضد حریق به صورت فولادی یا برنجی می باشد.

تحمل وزن درب : درب های خروج اضطراری یا درب های ضد حریق اکثراً دارای وزن بالایی هستند که دلیل این موضوع به خاطر متریال استفاده شده در درون این درب ها می باشد. آرام بندی که در این درب ها نصب می شود حتماً باید تحمل وزن آن را داشته باشد و عملکرد مناسبی را داشته باشد.

دو زمانه بودن آرام بند : منظور از دو زمانه بودن آرام بند ضد حریق این است که در مرحلهٔ اول به سرعت درب را باز کند و در مرحله دوم به همان سرعت درب را بتواند ببندد.

طریقه رگلاژ آرام بند درب چگونه است ؟

برای نحوه تنظیم سرعت آرام بند احتیاج به رگلاژ آرام بند دارید که با استفاده از دو پیچ تنظیم آرام بند این کار صورت می گیرد. برای آشنایی با طریقه رگلاژ آرام بند درب ، باید بدانید که یکی از پیچ ها مخصوص تنظیم سرعت بسته شدن درب می باشد و پیچ دیگری هم مخصوص تنظیم شدت ضربه ای است که آرام بند در مرحله دوم برای بسته شدن زبانه درب وارد می کند.

پس از رگلاژ، قطعه پایینی را بر روی آرام بند می بندید که با این کار تنظیم آرام بند صورت می گیرد و حالا آرام بند شما قابل استفاده است.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است این طریقه رگلاژ آرام بند درب، برای آرام بند های بازویی و آرام بند های ریلی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین لازم است بدانید که در فصل تابستان و زمستان به دلیل انبساط و انقباظی که برای جک آرام بند بوجود می آید، باید در هر یک از این فصل ها تنظیم آرام بند یا رگلاژ آرام بند را انجام دهید. تنظیم آرام بند درب ورودی ساختمان در فصل های تابستان و زمستان باعث جلوگیری از خرابی درب و آهسته بسته شدن درب خواهد شد.

علل خرابی آرام بند چیست ؟

در بعضی مواقع ممکن است که جک آرام بند دچار خرابی شود و مجبور به تعمیر آرام بند یا تعویض آرام بند شوید. عمده دلیل های خرابی آرام بند درب عبارتند از :

  1. نشتی روغن آرام بند
  2. درست بسته نشدن پیچ ها
  3. استفاده اشتباه از آرام بند

در مورد نشتی یا روغن ریزی آرام بند باید بدانید که معمولاً به دو دلیل عمده این اتفاق رخ می دهد. مورد اول اینکه نقص در عملکرد اورینگ بوجود آمده است و مورد دوم اینکه سیلندر آرام بند دچار شکستگی یا تَرک برداشتن شده است.

در صورت باز کردن نادرست و بیش از اندازه درب، عملکرد اورینگ دچار نقص می شود و این موضوع باعث ایجاد ساییدگی در اورینگ و نشت روغن آرام بند می شود.

در مورد شکستگی یا ترک برداشتن سیلندر لازم است بدانید اگر این اتفاق رخ دهد، با چشم نمی توان این شکستگی را دید ولی باعث می شوند که حجم زیادی از روغن آرام بند به بیرون نشت کند. در صورت بروز این اتفاق، آرام بند قابل استفاده نخواهد بود و حتماً باید آنرا تعویض کنید.

راجع به استفاده اشتباه از آرام بند، لازم به توضیح است که هیچ موقع نباید دربی که بر روی آن آرام بند نصب شده است را خودتان با کمک دست ببندید بلکه فقط کافی است که درب را رها کنید تا این وظیفه را جک آرام بند انجام دهد.

اگر مواردی از این قبل برای آرام بند درب بوجود آمد و قصد تعمیر را دارید، حتماً باید تعمیر آرام بند را به افراد متخصص بسپارید.

نکاتی در مورد نگهداری از جک آرام بند درب

برای اینکه آرام بند درب عمر بیشتری داشته باشد و عملکرد مناسبی را داشته باشد لازم است که موارد زیر را رعایت کنید :

  1. به هیچ وجه به آرام بندها برای بستن درب کمک نکنید و اجازه دهید که آرام بند این کار را انجام دهد.
  2. درهایی که دارای آرامبند می باشند را هرگز باز نگه ندارید؛ این موضوع باعث بروز فشار زیادی به پمپ روغن آرامبند می شود.
  3. اگر نمی توانید نصب آرام بند را انجام دهید حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید تا این وسایل دچار مشکل و خرابی نشوند.
  4. در صورتی که از قفل حیاطی برقی استفاده می کنید تا جای ممکن از آرام بند سه مرحله ای استفاده کنید.
  5. در تغییر دما، آرام بند احتیاج به رگلاژ دارد و اگر متوجه شدید که آرام بند به خوبی درب را نمیبندد و یا درب را می کوبد، توسط پیچ های تنظیم سرعت، رگلاژ آرام بند درب را انجام دهید تا دچار خرابی و مشکل نشوند.

برندهای معتبر آرام بند کدامند ؟

برندهای معتبری در بازار موجود هستند که این برندها برای اطمینان مشتریان، محصولات خود را گارانتی کرده اند. قیمت آرام بند بسته به نوع آرام بند و برندی که دارد دارای قیمت های مختلفی است. به طور مثال قیمت آرام بند سه سرعته با آرام بند دو سرعته متفاوت است.

معتبر ترین برندهای جک آرام بند درب شامل : آرام بند nhn ، آرام بند سارو ، آرام بند فاتلس ، آرام بند کینگ ، آرام بند ریوبی و آرام بند بهسازان می باشند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، ما در تیم تحریریه یراق دات کام سعی کردیم که جک های آرامبند را از وجه های گوناگونی بررسی کنیم تا شما مشتریان عزیز هنگام خرید با مشکلی مواجه نشوید.

همچنین اگر تجربه ای راجع به خرید آرام بند و استفاده از آن داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید. تا مقاله ای دیگر شما را به خداوند بزرگ میسپاریم؛ خدانگهدار.

منبع : یراق دات کام